Farmors franskbrød

Opskriften giver 2 brød. Jeg plejer at fryse brødene. Hvis jeg har plads i fryseren, laver jeg gerne dobbelt portion.

  • 1 dl knækkede hvedekerner
  • ½ dl græskarkerner
  • 3 dl vand

Kernerne koger i 5 minutter. Nogle gange laver jeg en kerneblanding af det, jeg lige har på lager; rugkerner, 5-kornsblanding, solsikkekerner… Ofte også flere, end der står i opskriften 🙂

  • 50 g gær
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk sukker
  • 2½ dl yoghurt
  • 2½ dl vand (Iskoldt, bruges til at nedkøle kernerne)
  • ½ dl olie

Vandet bruges til at køle kerne-blandingen. De resterende ingredienser blandes i.

  • 700 g hvedemel
  • 75 g grahams
  • 75 g fuldkornshvede
  • 75 g spelt

Farmor tilsætter ekstra hvede, til brødene kan formes med hænderne og lægges i brødforme. Jeg kan godt lide, at de er lidt “klistrede” og fordeler bare dejen med en dejskraber eller ske.

Dejen forhæver i 30 minutter, lægges i forme og efterhæver i 40 minutter.

Bages ved 200* i 35 minutter nederst i ovnen.

Leave a Reply

